Etanolen lever och frodas

av Erik Brink, Jordbruksaktuellt

För några år sedan hyllades etanol som en räddare av världen och ersättning för olja till drivmedel. Sedan hamnade etanolen i onåd i den offentliga debatten. Etanolen tog maten från de fattiga, etanolen låg bakom skenande majspriser i Mexiko, etanolen förstörde miljön och så vidare. Kritik på alla fronter följdes av en våg av dålig lönsamhet för etanolproducenterna när råvarupriset (spannmål) steg över alla förväntningar och oljepriset föll tillbaka från sin topp.

Har ersatts av biogas
I Sverige kändes det som bensinbolagen satte stopp för etanolen när den blev en bra bit dyrare att köra sin bil på än bensin. Nästan alla storslagna planer på etanolfabriker i var och varannan mellanstor svensk kommun har stannat av och ersatts av biogasvisioner. Den svenska etanolproduktionen uppehålls Norrköping av Agroetanol och drömmen om fabriksbygge lever i Blekinge.

Under hösten har EU:s funderingar kring att ändra kriterierna för miljöbilar lett till spekulationer i svensk media om att etanolens tid som drivmedel är slut.

Etanolen mår bra
Det kan måhända vara korrekt för den svenska marknaden, men globalt sett verkar etanolen må bättre än någonsin. Produktionen fortsätter att öka och i världens största etanolproducent, USA, tas produktionsanläggningar som varit stängda i drift samtidigt som nyinvesteringar planeras.

I år tar USA:s lantbrukare in landets näst största majsskörd genom tiderna. 312 miljoner ton majs lagras in i ladorna, en tredjedel av produktionen kommer att gå till etanolproducenternas fabriker. Det innebär att 26 procent av USA:s totala spannmålsproduktion kommer att bli fordonsbränsle. Visserligen når inte tillväxten för etanolproduktionen samma höga hastighet som mellan 2007 och 2008 när den låg på 20 procent, men en tillväxt på 12 procent mellan 2008 och 2009 får ändå anses som kraftig.

Satsar på landsbygden
I USA motiverar regeringen sin satsning på etanol annorlunda jämfört med europeiska värderingar. Även om miljökortet är ett starkt kort läggs och stor vikt vid landsbygdspolitik och jobb samt säkerhetspolitik och minskat oljeberoende. Den starkare handen har gett större utrymme för etanolproducenter som vill satsa. Uppe på bordet nu är frågan om att öka den tillåtna andelen etanol i bensinen från 10 till 15 procent. Ökas den av Environmental Protection Agency (EPA) tillåtna inblandningen, kommer det att ge ytterligare skjuts till etanolfabrikerna.

I och med att etanolfabrikerna redan idag konsumerar en tredjedel av den amerikanska majsskörden och förväntas att öka sin konsumtion av majs med 14 procent nästa år och ytterligare 9 procent under 2011, så är de storförbrukare av majs.

Svår balansgång
Det intressanta blir nu att när etanolfabrikerna efterfrågar mer majs, stimuleras den amerikanska majsodlingen och priserna på majs stiger. Och när priserna på majs stiger, blir det dyrare att producera etanol. Det gäller alltså att hitta en jämvikt för majspriset som både kan leda till en ökad areal och till att etanolfabrikerna behåller sin lönsamhet. Till den ekvationen ska även priset på energi läggas in, då oljepriset är avgörande för etanolpriset och priset på naturgas är avgörande för flera stora amerikanska etanolfabrikers energikostnad.

De höga majspriserna för två år sedan ledde på lite sikt till flera stora konkurser inom etanolbranschen i USA. Nu har man konsoliderat och effektiviserat, vad är då en rimlig prisnivå på majsen? 




Din kommentar visas först sedan den har godkänts av en webbredaktör. Ange alltid e-postadress (den visas inte vid kommentaren) och glöm inte att skriva under din kommentar med signatur.


Bookmark and Share
Senast uppdaterad: 2011-09-06
Skriv ut
6744214